24 timmar i Göteborg - Mamma Mia The Party! 🇬🇷🤩🥳🍹💃🎤🪩🥰

Hej på er!

Nu var det inte alls länge sedan som jag skrev här i bloggen 😊 plötsligt händer det haha 😂
Hoppas att Ni mår bra 🥰

Jag kom att tänka på att jag har ju inte delat med mig om min och min ena väninnas resa till Göteborg som vi gjorde tidigare i våras.

Jag vet inte om ni kanske räknat ut det redan, eller så är det helt ny information för er, men hur som helst... det är så att jag och min väninna bara ÄLSKAR GREKLAND. Inte helt oväntat va? 😅😜

Och då kanske ni undrar nu, "men skrev hon inte att de var i Göteborg?"
Svaret är ja precis, och förutom att de båda börjar på samma bokstav så har de även gemensamt att i Göteborg finns en liten del av Grekland....🇬🇷 nämligen "Mamma Mia - The Party"! 🥳🤩🥰👌🇬🇷💃🫒🍹
Och restaurangen där du kan hitta en liten del av Grekland heter Restaurang Rondo.

För att sammanfatta det hela i ett enda ord, så var det lycka rakt igenom!
Allt gick så smidigt och vi hade verkligen en fantastisk upplevelse! Som jag kommer att bära med mig i hjärtat 😍

Vi började vår tjejresa tidigt på morgonen, ca 05 🥱 och visst var vi trötta men samtidigt så spända och förväntansfulla!
07:10 avgick tåget i riktning mot Stockholm, varav vi där skulle byta till tåget mot Göteborg. Och jag måste erkänna att jag hade oroat mig litegrann (i onödan visade det sig sedan) för hur det skulle vara när vi kom fram till Stockholm och där skulle leta efter rätt tågperrong och spår. Men det gick verkligen så himla smidigt alltihop 🙏 Inte alls svårt.

12:40 rullade tåget in på Göteborgs centralstation (som var bra mycket mindre än vad vi hade föreställt oss!) så då började vi med att gå ut på det stora torget som ligger precis utanför stationen, där alla spårvagnar passerar, och försökte tyda GPSn 😅 vilken spårvagn och vilket spår vi skulle ta för att kunna ta oss till hotellet. Vi gick in i informationscentret och berättade vilket hotell vi skulle till, och den unga killen som jobbade därinne var såå hjälpsam och tålmodig till två förvirrade lantisar 😂.

Sagt och gjort, vi begav oss därefter mot rätt spårvagn och efter typ 1 minuts väntan så dök spårvagnen upp och det var bara att kliva på.
Tydligen så går man på lite var man känner för i spårvagnen, inte som i fram där man är van vid att man kliver på (iallafall på bussarna). Det var roligt att åka spårvagn, det var första gången för oss båda, men andra gången i Götet för oss. Jag var där med mina föräldrar under några timmar när jag var ca 15 så det var vääääldigt längesen.

Väl framme vid rätt spårvagnshållplats så klev vi av och sen var det bara att starta Google Maps (räddaren i nöden!) 😂 och då såg vänninan att vi skulle gå ca 200 meter så var vi framme vid hotellet 👌.

Och vilket hotell sen då! Alltså det var sååå fint! Gammaldags (K-märkt) men charmigt med stora rum med kristallkrona i stuckaturen i taket samt fräscha, nyrenoverade badrum 🙌
Och påväg upp till vårt rum, ja vad möter oss då? Om inte Greklands-mönster samt pepitarutor på hela golvet! Snacka om att det var ett hotell för OSS! Vi var verkligen på rätt ställe om man säger så 🤩

Festligheterna på Restaurang Rondo skulle börja ca kl 18:30 så vi hade ett par timmar till att kunna vila och slappa innan det var dags att göra sig iordning inför kvällen 🥳
Och jag måste medge att jag somnade som en stock haha, jag var helt slut!

När vi sedan ett par timmar senare höll på och göra oss iordning drack vi ett glas bubbel samt lyssnade på Mamma Mia-låtarna på Spotify och bara skrattade och hade sååå roligt tillsammans! Och klockan sprang som vanligt iväg, och helt plötsligt hade det blivit dags att bege oss mot restaurangen och lilla Grekland 😎🇬🇷🙌🥰🥳
Vi bodde mittemot Scandinavium, så vi hade gångavstånd till restaurangen.

Väl framme blev vi bjudna på varsin välkomstdrink; -"Vill ni ha en ouzo eller jouzo"? Alltså antingen en ouzo eller en alkoholfri med juice istället. Självklart tog vi varsin ouzo, är man i Grekland så är man 😉

Nikos Taverna kallas restaurangen i showen, och man fick verkligen känslan av att vara i Grekland och på Skopelos på riktigt 😍 Det var riktigt välgjort!

Sedan blev vi visade till vårt bord, som vi delade med ett jättetrevligt par från Linköping har jag för mig att de var ifrån. Det blev mycket prat om Grekland, vilka öar som vi respektive dem hade besökt osv osv.
Och vår servitör kom in med diverse olika tapas, som vi delade på tillsammans. Samt tog vår dryckesbeställning. Och under tiden som vi satt och åt och umgicks så utspelade sig Mamma Mia-musikalen framme på scenen. Den var inte exakt som i filmerna, utan handlingen var något omgjord, men med väldigt bra och duktiga skådespelare!

Efter ca 4 timmar då musikalen/showen var färdigspelad, och all den goda maten uppäten så var det disco som gällde 💃🎤🪩👌🥳
Och det var sååå skoj att dansa till en massa bra musik tillsammans med hur många andra likasinnade som helst som älskar den musiken och de filmerna och Grekland lika mycket som vi gör!

Framåt kl 01 begav vi oss tillbaka mot hotellet igen, och t.o.m utanför restaurangen så hörde vi syrsor! Precis som det är Grekland! De hade verkligen tänkt på allt haha! 🤣

Dagen därpå var det så dags för en annan höjdpunkt med resan, nämligen hotellfrukosten 😁
Och frukosten gick verkligen inte av för hackor! De hade nog dukat fram allt och lite till, och vi satt i deras uterum, typ orangeri kändes det lite som, med växter som hängde ned från taket (plastväxter dock, men ändå) det var en väldigt mysig och ombonad känsla.

Tåget tillbaka mot Stockholm skulle gå kl 12:25 men innan dess så hade jag bestämt träff på Espresso House Nedre Avenyn tillsammans med en tjej som kommer ursprungligen från Aten, men som flyttade till Sverige i februari nu i år och bor i Göteborg. Och det var sååå roligt att äntligen träffas på riktigt liksom! Så en snabbfika hann vi med, innan vi var tvungna att ta spårvagnen tillbaka mot centralstationen igen.
Jag hoppas att vi kan träffas något i sommar, kanske att vi kan mötas upp i Stockholm så är det nästan lika lång bit för oss båda 🥰

När vi hade kommit fram till Stockholms Centralstation hade vi ca 1 och en halv timme innan tåget hem skulle gå, så då passade vi på att äta middag på Taco Bar samt att vi till nachostallriken tog varsin jättegod Margarita 🍹🥳 Det kändes så lyxigt att kunna unna sig en god drink en lördagskväll i storstan i väntan på tåget hem. Inte något som vi är vana vid när man bor ute på landet och alltid måste ha skjuts alt. köra själv när man ska någonstans.

Så strax efter kl 19 rullade tåget in på stationen och då hade det fullkomligt vräkt ned snö under natten mot lördagen, så när vi lämnade Göteborg var det vår, och väl här hemma var det vinter igen 😩

Men vi är såååå nöjda med resan, den var verkligen Top Notch rakt igenom! 🙌

Resesällskap 💞

jessicavesterlund.blogg.se

Lever min dröm med min dotter och vår lilla katt på landsbygden. I bloggen skriver jag om allt möjligt- tankar som mitt hjärta känner. Bakning, att vistas i skogen, inredning, pyssla, måla, fota och skriva är några av mina intressen. Hoppas du vill följa mig här!