Julklappsfunderingar đŸ€¶đŸŽ

Hoppas att det Ă€r fint med er 😊
 TĂ€nk va, redan onsdagkvĂ€ll👌 och pĂ„ söndag Ă€r det den första adventđŸŽ„đŸ€¶đŸŽ…đŸŒđŸŒŸ
Mysigt.
 
Hur har ni det pÄ julklappsfronten? Har ni handlat alla julklappar? Eller ni kanske firar jul, men skippar paketen? Eller rent av, inte firar överhuvudtaget?
 
Jag har för första gÄngen nÄgonsin köpt i princip alla (förutom ett paket innehÄllandes en Playmobil-bondgÄrd) julklappar och presenter (dÄ dottern fyller Är tolv dagar efter julafton) via "Köp och sÀlj"-sidor pÄ Facebook. Och det kÀnns sÄ himla bra!
 
SnÀllare mot miljön, och alla som arbetar med att tillverka dem. DÄ det kostar att tillverka nya leksaker. Och det Àr ofta de extremt lÄgt avlönade mÀnniskorna i ex. Kina som arbetar under dÄliga och hemska förhÄllanden som fÄr betala det högsta priset.
 
Och sÄ kÀnner jag att jag vill inte heller bidra till det evinnerliga slit-och-slÀng-tÀnket. 
Flera av leksakerna ser nÀstintill nya ut, och jag fick verkligen sÄ mycket fint (som hade kostat en del om man hade köpt det nytt) och summan jag betalade var max 600:- för allting.
SÄ, bÄde jag, min plÄnbok och köparna blev nöjda och glada dÄ de blev av med leksakerna.
Win-Win👌

Och nÄgonting som jag kÀnner starkare och starkare för var jul som passerar, Àr att jag personligen vill samla pÄ minnen och upplevelser. Inte en massa saker. Nu brukar jag och maken iofs inte köpa en massa grejer till varandra, men ÀndÄ.
För att minnen och upplevelser, tillsammans, och pÄ egen hand kan man inte fÄ för mycket av enligt mig. 

Hur tÀnker ni kring det? 
 
 
 
Emma
2020-11-29 @ 16:43:41
URL: http://www.emblas.se

HÄller med om att det blir ett himla slöseri med bÄde mÀnniskor och material.
Var faktiskt en svĂ€ng igĂ„r pĂ„ Stadsmissionen och fyndade en del fina julprydnader. Blir lite roligare att hitta lite gamla och udda grejer (och billiga!) istĂ€llet för alla kopior som finns pĂ„ typ ÅhlĂ©ns och Ikea...

Svar: Åh gamla julprydnader Ă€r sĂ„ vackra! DĂ„ var det kvalitet som gĂ€llde, inte kvantitet som nu...😕HĂ„ller helt med om att det Ă€r sĂ„ trĂ„kigt att ha precis likadana grejer som alla andra, mycket roligare att ha lite udda saker 😊
Jessica




Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

jessicavesterlund.blogg.se

Lever min dröm med min dotter och vÄr lilla katt pÄ landsbygden. I bloggen skriver jag om allt möjligt- tankar som mitt hjÀrta kÀnner. Bakning, att vistas i skogen, inredning, pyssla, mÄla, fota och skriva Àr nÄgra av mina intressen. Hoppas du vill följa mig hÀr!

RSS 2.0